Monday, May 20, 2013

Ada apa dengan M A G N E S I U M ???

part 3

INSOMNIA

. Insomnia atau sukar tidur disebabkan ketegangan sistem saraf dan terganggunya sistem transmisi saraf yang membantu untuk mengawal tidur. Magnesium dan kalsium adalah mineral yang digunakan dalam pergerakan setiap otot, sehingga pengamalnya dapat mengendurkan otot saraf dan menstabilkan kimia otak yang berkaitan dengan tidur sehingga dapat membantu penderita insomnia untuk mudah tidur.

SAKIT SENDI
. Sakit sendi ini disebabkan kekurangan magnesium. Tidak seimbangnya fungsi kalsium dan magnesium dalam kontraksi dan relaksasi otot sehingga mengakibatkan timbulnya sakit sendi. Mengamalkan magnesium dapat mengimbangi ketidakseimbangan otot sekaligus dapat menghilangkan sakit sendi.

STRESS
. Stress merupakan emosi perasaan yang tidak keruan sehingga menyebabkan putus asa yang berpanjangan. Punca stress banyak, antaranya misalnya kekejangan otot, ketidakseimbangan hormon dan kelainan biokimia. Stress umumnya mengalami kekurangan magnesium sehingga mengamalkan magnesium dapat membantu mengurangkan atau menghilangkan stress.

MAKANAN YANG KAYA DENGAN KALSIUM
. Hampir seluruh keperluan magnesium kita berasal dari tumbuh-tumbuhan. Magnesium yang diperolehi daripada klorofil sangat penting bagi tanaman dalam melakukan fotosintesis. Oleh sebab itu, sayuran berdaun hijau gelap merupakan sumber magnesium yang terbaik. Hampir semua jenis kekacang, biji-bijian dan kacang panjang merupakan sumber magnesium yang tinggi. Kacang soya, kacang almond, kacang Brazil dan buah keras adalah contoh makanan lain yang mengandung magnesium.

Garam laut asli yang diproses secara tradisional dan garam bukit juga mengandungi magnesium yang tinggi. Garam laut asli juga mengandungi 84 unsur mineral termasuk magnesium.

pm me for more info

No comments: